Olives motorische mijlpalen

Oké. Na behangetjes. Snotjes. Poep en plas. Is het nu toch tijd voor wat meer diepgang. Menschen. Tijd voor wat vakkennis. Ik heb tenslotte niet voor niks al die jaren aan de VU aangemodderd en gefeest gestudeerd. Ik bedoel. Master in de pedagogie. En dan nooit eens wat diepgang.

Dus:

Even wat vakkennis op het gebied van psychomotoriek:

"Rond 1933 heeft Mary Shirley langdurig onderzoek gedaan naar kinderen. Naar aanleiding van dit onderzoek heeft zij een beschrijving gemaakt van de veranderingen in de willekeurige motoriek vanaf de geboorte tot twee jaar. Mary Shirley gaat uit van zestien motorische ontwikkelingsfasen die elkaar opvolgen tijdens de eerste twee levensjaren. Elke fase bestaat uit een karakteristiek motorisch patroon, daarom ook de motorische mijlpaal. Het eindpunt van deze ontwikkeling wordt bereikt rond de 15de levensmaand. De 15de levensmaand is het punt waarop het kind zonder hulp kan lopen. Hierbij is het wel van belang om te weten dat het tempo van de motorische ontwikkeling per kind erg kan variëren."

Dat roze is voor ouders fijn om te weten. Dat dus "niet elk kind even snel gaat". En dat je dus niet meteen in de stress hoeft te schieten als jouw kind met 4 maanden nog niet kan zitten met steun. Of zoiets.

Hier een illustratie:

Ibb002b

Maar. Er gaat iets mis. Hier. Bij ons. Want Olief volgt Mary’s motorische mijlpalen eigenlijk altijd heul netjes. Sterker nog, ze ligt her en der wat "voor op schema".
Tot nu. In haar tiende maand heeft mevrouw besloten de voorschriften qua motorische mijlpalen aan haar bruine bobux-laarsjes te lappen. WAT NOU KRUIPEN.

En helaas kan ik hier geen filmpje plaatsen, dus zult u het met een actie-foto moeten doen:

Bimg_7347

Dus. Ik denk dat het tijd is voor Olives motorische mijlpalen. Want kruipen menschen, dat is zo 1933. En anno 2008 voegen we daar, in Olives motorische mijlpalen, het bilschuiven aan toe. I rest my case.

8 thoughts on “Olives motorische mijlpalen

  1. Interessant hoor, die motorische mijlpalen waar dan een leeftijd bij hoort. Maar dat roze regeltje is er wel fijn bij. Dat mijn kinderen niet raar zijn of zo.
    Die van mij konden vanaf dag 1 allemaal hun hoofd oprichten. Nisse liep met 22 maanden. Neeltje kan allang zitten met steun, en stevig ook. Ze is 2 maanden. Als je haar rechtop zet, strekt ze zelf haar knietjes tot ze staat. Ongelooflijk.

    Trouwens, de VU, daar hobbelde ik ook nog eens door de deprimerend donkere gangen. Ik deed er Vergelijkende Kunstwetenschappen, maar die studie was toen pas net opgericht en het was me volkomen onduidelijk wat je er nou mee kon doen. Ik heb de switch naar de kunstacademie gemaakt, ben nu docent tekenen en CKV. Achteraf blijkt dat ik met VKW ook docent CKV had kunnen worden, maar ik ben toch maar erg blij dat ik nu ook docent tekenen ben, wel zo leuk!!

  2. @Sanneke: Jaaaa die gangen van de VU zijn zo erg. haha; moest er meteen aan terugdenken. Het rook er altijd een beetje naar oude gymzalen vond ik. En Olief die ging een beetje zoals Neeltje denk ik. Ook snel stevig enzo. Met 4 maanden zat ze alleen. Ach ja, elk kind op zijn eigen manier en tempo hoor!

  3. ik geloof dat Mary Shirley inderdaad wat aanpassingen moet doen. Ruben van nog geen 8 maanden doet iets van een kind van 12 maanden…ahum…en dát is fijn! Poingk…daar ging ie weer…óp z’n helmpie!Woehaaaaa

  4. Jeetje wat wordt ze groot. Wat een meisje alweer. Nog even en je hebt geen rust meer, als ze eenmaal gaat lopen. Ik blijf je volgen.
    Paula

  5. @Paula: ja het gaat snel hè! En inderdaad, tis een echte dame aan het worden. En een schatje hoor. Leuk dat je ons nog steeds volgt!

Geef een reactie

