over het fenomeen KLEUTER dat zich in België veel te vroeg aandient

Soms is België gewoon even niet zo leuk. Want ik ben zeg maar net gewend aan het idee dat Olief toch echt-echt-echt geen baby meer is. Dat ze groot wordt.
En dan krijg je dit….

Kleuter_2

Voor Belgische mamma’s is dit dus HEUL normaal. Niks aan het handje. Piece of cake. Het is zover, kind wordt kleuter.

Maar ik ben een Nederlandse mamma. ImportVlaming. Nepbelg. Ik heb geen sjakosj. Ik drink mijn koffie niet uit mijn tas. Mijn ouders zijn niet bompa en bomma. En ik eet geen piotje maar een krentenbol. En en en…

En in Nederland ben je kleuter als je 4 bent. VIER.

En dan gebeurt het dus dat je als ouders met je meisje van 14 maanden en 3 weken een rondleiding krijgt door een school. De school. Die waar ze volgend jaar misschien wel naartoe gaat.

20 gedachten over “over het fenomeen KLEUTER dat zich in België veel te vroeg aandient

  1. het is awel van de zotte.
    Dat ze niet wat langer kan ravotten!
    Op het kleine kindjes-kdv,
    nee, daar in België zit het je niet altijd mee.

    waarom rijm ik dit?
    Geen idee. Van de zotte en ravotten kwam er zo mooi uit. Vandaar.
    maar ik snap je.
    Bah.
    Veel te vroeg al.

  2. is t nu ook al verplicht dat je dochtertje naar school gaat? of kun je gewoon effe kijken of ze er al aan toe is en mocht dat niet het geval zijn, haar thuishouden????

  3. @aapie: ik heb eraan gedacht. echt.
    @Susy: Amai. Ksen fier op u Susy. Kweeniehoegoe gerijmd! Thanx.
    @kwan: Ja, niet echt een belgische gewoonte verder, maar ja. ze zijn er vroeg bij.
    @Anita: nee niet verplicht. Maarja, de kdv’s zijn tot 2,5 jaar. Dus dan zou ik vanaf dan thuis moeten blijven.
    @Nicoleke: Ik vrees dat als er zo’n norm zou komen NL zich moet gaan aanpassen. Want hoe-jonger-hoe-liever is nogal wijd verspreid. Gelukkig vinden ze hier in België wel SPELEN heel belangrijk en beginnen ze niet meteen met voorschools rekenen enzo.

  4. Misschien moet je het zien als de peuterspeelzaal, daar nogen nederlandse kindjes ook naar toe als ze 2,5 zijn. Olief gaat het er vast heel leuk vinden. (dat vond ik de peuterspeelzaal ook!)

  5. Ah oke. Dus Nederland is gewoon anders dan de rest van de wereld. Je kunt natuurlijk gewoon verhuizen naar Roermond ofzo. Je weet wat voor leuke mensen daar wonen he. En als je België dan mist, ben je er zo!

  6. Oei, misschien moet je maar blij zijn dat ze straks van het kdv af gaat als ik het nieuws zo hoor. Hemel, wat schokkend zeg…

  7. @Sanneke: ben ook in shock. En heel blij dat ze vandaag thuis bij mij is, ook al is dat hier totaal niet in de buurt.

  8. jaaa ik lees (nog) zo’n belgisch log ook en die had het ook steeds over kleuter en ik dacht, die loopt op de zaken vooruit!
    maar nee dus.
    nog even.
    en dan heb je een kleuter.
    maar wel heul lang dan! ; )

  9. pffff, dat is dan wel gelijk een potje ‘loslaten’ zeg! Ik weet het idd van mijn zwager die ook in Belgie woont. Vind het zo heftig, voor die kleintjes!!

  10. aaaaaaahhhh…ik weet nog dat ik zo´n briefje kreeg toen matijs 2,5 was (ook ruim op tijd dus)…brok in de keel, boehoe

  11. In de VS ben je pas kleuter als je 5 bent. Best lekker, lijkt me zo.

    Gewoon negeren die brief. Of kom je dan in de problemen?

    O ja, Cisca hier, kwam hier net voor het eerst via Nicoleke.

Plaats een reactie