van den olijventak ende OLOVEIA

Namegiving. In navolging van tascha en Susy en Joelz.

Als verliefd pubermeisje droomde ik er al van. Van hoe mijn dochter later zou gaan heten. Want dat ik een dochter ging krijgen, dat lag toen al vast. Dat u het even weet.
En allerlei namen passeerden de revue.

April 2007. De gynaecologe vertelde dat wij een dochter gingen krijgen. Joechei. Vreugde. Hulde. Nu konden we dan echt serieus over de namen gaan denken.

And hell broke loose.

Ja. Het was bepaald geen namenfeestje hier. Want ineens overviel mij een vreeschlijk groot verantwoordelijkheidsgevoel. Want ons kleine erwtje zou de rest van haar bevallige leven met die naam moeten doen. Och heden. Daar waar namen verzinnen als puisterige puber een groot feest leek. Was het nu meer een soort van treurige afterparty.

Daarbij kwam dat Jiri en ik totaal niet op 1 lijn bleken te zitten in het namengebeuren. Aangezien ik nogal gevoelig ben voor veel-lettergrepen-hebbende-goed-begrijpbaer-maar-niet-veel-voorkomende-oud-hollandsche namen en hij meer past in het genre 1 lettergrepige namen die ook in de filmwereld geliefd zijn.
Bovendien wilden wij ook nog eens dat de naam zowel in het Frans als in het Nederlands te begrijpen was. Gezien haar tweetalige opvoeding.

Tigduuzend lijstjes verder werden we er allebei treurig van. Want elke keer als 1 van ons iets opperde, volgde een veto van de ander.
En erwtje groeide in ras tempo door in mijn kolossale buik.

Uiteindelijk besloten we tot een uitwisselingsstop. Wekenlang verzamelden we namen, maar zagen die niet van elkaar. En in de zomer van 2007 gingen we dan uitwisselen.
En toen…. toen wisten we het nog niet. Hoewel er wel 3 namen gonsden. Vetoloos. Maar niet zeker. Een van die namen was Julia. Die kan ik nu wel weggeven, want als er nog een dochter mag komen krijgt ze niet die naam. Omdat Olivia en Julia. Nouja. Dat vind ik dan weer net niks. Daarom.

Olijfbomen

De vetoloze namen voor ons kleine erwtje gingen mee op vakantie naar Italië. Alwaar dit ons uitzicht was.
En voor wie het niet goed kan zien. We stonden daar midden in een olijvenboomgaard.

En voor mij was dat een teken. Want een van de 3 namen was Olivia. En op Jiri’s lijstje stond Liv. Wat in Olivia zit.

Waarna wij hardop hebben "geoefend". Hoe het nou echt klinkt, Olivia. Idiotie ten top natuurlijk. "Olivia, eten…"

Maar het klopte. En het klopt nog steeds. Want op 28 oktober 2007 kwam er een klein meisje ter wereld. Met een zuiders bruin velletje. olijfzwarte oogjes. En donkere haren. Een echte Olivia.  Onze Olivia!

Olivia_12u_oud_2 "Betekenis: Van Lat. oliva `olijf(boom), olijftak’, als symbool van de vrede. De olijfboom, in de oudheid van groot economisch belang vanwege de olie, groeit langzaam. Het was dus een grote slag wanneer vijanden de olijfbomen vernietigden, terwijl het een teken van vrede was als ze zich rustig konden ontwikkelen. De naam Olivia kan ook ontstaan zijn o.i.v. Olivier. Er is een (streek)heilige Oliva, martelares onder keizer Hadrianus in Brescia ca. 130; kerk. feestdag: 3 juni (in de tijd van de olijvenoogst). Ook komt de naam voor in de Ursula-legende. In Eng. kreeg Olivia enige populariteit o.i.v. de literatuur: men denke aan Olivia uit Shakespeare’s `Twelfth Night’ en Olive in Goldsmith’s `The Vicar of Wakefield’. Olivia is ook vrij frequent in de VS. Olyve is in de 18e eeuw in Zeeuws-Vla. aangetroffen." (http://geboorteregister.nrc.nl/zoeken/voornaam/Olivia/)

 

 

26 thoughts on “van den olijventak ende OLOVEIA

  1. Ik vond het al een eer datik nu twee moeders ken met een dochter die Olivia heet. De verklaring van de naamgevening van onze dochters laat ik lekker aan Marlieke over. Anders krijgen we weer een versie, die misschien iets te subjectief is.

  2. Wat een mooie uitleg en oorsprong en verhaal achter jullie erwtjes naam. Leuk, leuk! *flikkert vanavond nog de pil in de prullenbak want wilt ook zo’n logje maken*

  3. @Susy: weet je wat zo maf is. Als onze O niet zo had geheten, dan had ik jou nooit gekend. Want ik vond jou door te googelen op haar naam. En nu, nu ben je me dr gewoon mn beste loggende vrindin. Najaaaaaa
    @Eric: Ja joh, het moet niet gekker worden hè. Maar ik ben nu natuurlijk wel erg benieuwd naar jouw versie….
    @Nicoleke: dank je, dank je. Denk je ook even aan de poep-in-de-nek enzo voor je die pil daadwerkelijk wegsmijt…. tis maar een suggestie hoor. 🙂

  4. @ellen: hey, tegelijk verstuurd. Maareh, dat kan hoor, die roze koeken. Moet ze misschien alleen een beetje platter geworden dan? Trouwens, wij rijden deze zomer weer door Zwitserland, op weg naar Italië. Dus als je nog een goede suggestie hebt voor een overnachtingsplek niet al te ver van de Gothardtunnel…

  5. Prachtige naam; Olivia. Helemaal goed. Zó jammer dat ik geen dochters heb.
    @Nicole; doen! Krijg je weer een pakje met ‘persoonlijk’ erop van me. Met je eerste rompertje erin 🙂

  6. Zoals ik al eerder “ergens in logland” zei: Olivia is gewoon een prachtige naam!

    En dankzij jouw linkje weet ik dat Tren dus een onwijs NIET populaire naam is. En dat ie helemaal niet te vinden is in de index. Ach ja.

    -gaat nu een eigen Olivia maken-

  7. Haha, zo’n beetje tegelijk een namenlogje. En dus leesvoer. Leuk! Vooral het ontstaan, en het wennen aan die naam. Zo tussen de olijfbomen in Italië. Romantiek ten top!

    Hoe zou een jongetje bij jullie geheten hebben? Of is dat nog steeds geheim, voor het geval dát?

  8. Ik vind dit echt een feest, die namenlogjes en kom heel wat namen tegen die ook op mijn lijstjes stonden zoals Julia,nog steeds op dat lijstje, niet dat ik nog iets van plan ben of zo maar je weet het maar nooit hé?

  9. @Anouk: ik vind dat dus ook een hele leuke jongensnaam. Overigens had mijn moeder, toen ze hoorde dat ik zwanger was, ineens bedacht dat ik een zoon zou krijgen en hem Olivier zou noemen. De viel zo ongeveer van haar stoel toen ze dus hoorde dat we een Olivia hadden.
    @Nicoleke: Oh sorry, was even vergeten dat jouw kroost sowieso niet zal kakken enzo. Stom van me. Dus sju sju. AAN DE SLAG JIJ.
    @Tascha: precies!!

  10. mooi verhaal.
    en, zoals ik laatst al bij susy zei, toch mooie naam ook.

    ik ga nu ff weg en kom zo terug.

    zo. heb ff gecopy=paste.

    hier komt ‘ie:

    hier was het duidelijk. al voordat ik zwanger was. dat mijn dochter (want ook dàt leek me duidelijk) jonnah zou gaan heten.
    toen werd ik, jaaaaaaaaaren later hoor, zwanger.
    en vriendje had hierover niks te melden, vond ik.
    (hij ook. helemaal toen ik zei, hij of zij mag jouw achternaam, cool hè.)
    maar toen dacht ik, dit is een jongen.
    en denken!!! dènken!!!

    en toen, na veel denken, en nergens opkomen, schreef ik nog eens
    J O N N A H
    op een papiertje
    en ineens zag ik het.
    zag ik hèm voor me.

    en zo dus.

    (en omdat vriendje zei, we wéten het toch niet, toch maar die extra N ook besteld van de houten letters, maar niet nodig gehad dus =)

  11. Heerlijk als een naam een betekenis heeft en wat leuk op de manier de naam naar jullie toe gekomen is. Als een teken…echt super! Ze is een engeltje.

  12. Het is een prachtige naam. En dat is het. En alle olivia’s die ik ken zijn wonderschoon. Dat kan dus niet anders met zo’n naam.
    En dat oefenen als je zwanger bent vind ik helemaal niet gek. Ik oefen al mijn hele leven potentiele namen en de bevruchting is verre van in zicht.

  13. Ik heb ook Olivia geopperd tijdens mijn zwangerschap van Dochter, maar Man wilde niet. Achteraf gelukkig, want 3 logOlivia’s was misschien wat veel geweest. Maar ik blijf het een erg mooie naam vinden.

  14. En als Jiri haar wil afkorten als Liv dan zou dat nog steeds kunnen. (Maar dat wil hij vast niet meer?) Henk had Lola op zijn lijstje, als naam voor Loïs. (Ja doei: Lola!) En hoewel hij Loïs nu ook helemaal goed vindt, noemt hij haar stiekem wel eens Lola. Nou, hij doet maar hoor. Hier in huis. Als er verder niemand is.

Geef een reactie

