C'est la fête, le carnaval??

Over het waarom van mijn carnavals-aversie….

Ergens in de jaren 80. In een te warme, donkere gymzaal. Gevuld met teveel verklede en hyperende kinderen. Met te harde muziek. En confetti en slingers.
De polonaise word ingezet.
Voor mij loopt klasgenoot E. Een meisje, maar toch verkleed als piraat. En geschminckt. Met een zwarte baard.
En E is, eh, best gezet. En bovendien ze zat al snel enorm door haar deo heen te zweten. Kind, heerlijk.
En ik, "de gelukkige", moet daar achter in de polonaise. En het zweet loopt in straaltjes, zo vanuit haar nek in mijn handen. Zwarte straaltjes, want haar "baard loopt uit".

En toen heb ik dus besloten… dit NOOIT meer. Carnaval is stom. Carnaval is just not ment to be for me. Carnaval is gewoon iets voor "zij-van-onder-de-rivieren". (ja, daar waar ik nu, technisch gezien, natuurlijk ook gewoon woon)

Goed. Duidelijk lijkt mij.
Maar.

Na een heerlijke dag skiën ging ik Olief halen.En op het kinderdagverblijf hier hing een message… C’est la fête de carnaval. Alle ouders waren invité. Om te komen kijken dus, bij dit feest.
OH MEN.
Ik kreeg spontaan de zenuwen. En rook weer die zaal van vroeger. Het zweet van E. slik..

Moest ik mijn lieve Olief dit aandoen? Straks moest ze ook in een of andere polonaise. Achter een zwetende peuter. Je weet het niet hè.
Al de godganse week las ik berichtjes uit Nederland-van-onder-de-rivieren. Waar tout loggend Nederland had gefeest. Vol schminck. En pruiken. En sjoes. En de hele heisa. En ik dacht er dus onderuit te komen. Mooi niet.

All̩. Ik ben natuurlijk gegaan. En mijn meisje was door de juffen verkleed als bloem. Sterker nog. Alle kindjes waren een bloem. En pak m beet 10 schattige peuters, hun luierbillen in groene maillotjes gewurmd Рmet een rokje van gekleurde blaadjes, deden een dansje. Olief keek haar ogen uit. Ze lachte de hele middag. Ze wil volgens mij niets liever dan volgend jaar ook meedoen aan dat dansje. En ik, de mamma? Ik zette mijn trauma opzij. En danste spontaan een bloemenpolonaise. Met mijn eigen, allermooiste bloem van de groep.

Ja. C’est la fête, carnaval.

K_groep_ouistiti

Oliefs groep. Olief op de bovenste rij, 4e van rechts. Die met die vette smile, omdat ze het allemaal zo leuk vond.

K_mijn_bloem Mijn allerliefste, allermooiste bloem.

11 thoughts on “C'est la fête, le carnaval??

  1. hier ook een aversie tegen carnaval, maar ik snap dat je alweer bijna om bent hoor ; )

    en ze looooopt, las ik! stoerrr!!! lopende bloem, zouden ze haar noemen. als ze, ik zeg maar wat, in een indianenstam was geboren.

    ofzowwww ; )

Geef een reactie

