O op de Po

Ophetpotje Ze is er aan toe. Bedacht ik vorige week vrijdag. Toen ze in de kleedkamer van het zwembad met haar beentjes wijd ging staan. "mamma" riep. En vervolgens demonstratief een plasje deed. Op de kleedkamertegels. Waarna het in een straaltje richting het putje liep. En Olief dikke pret had. Door erin te stampen. Spetterpret.

Dus zette ik gisteravond het potje maar eens in de kamer. Ze ging er meteen braaf op zitten. En keek ondertussen naar Bumba.
"mamma toel". Stoel? Nee. Dat is een potje. Ja, hele conversaties voer ik met mijn bijna 1,5 jarige Olijfje.

Goed. Mevrouw mocht met de billetjes bloot. Ze kreeg nog eens een goeie beker drinken. En plassen maar!
Maar nee. Ze stapte er weer af. En ging vervolgens nog een soort van klauteren. Met het potje in de hand. Op de bank. En er weer af. Liggen op het potje. Liggen met het potje op de buik. Er met 1 voetje instaan. Alle mogelijkheden werden uitgeprobeerd. Waarna ze demonstratief een heus plasje deed! Er net naast…

Vandaag poging 2. Na een volle beker water wees ze er zelf naar. "toel". Op het potje? "jaaaaaa".
En mensen, wat een euforie. Ze kwam. Ze zat. En ze overwon. Een heus plasje. Zo in de pot.

En ze deed het vanmiddag gewoon nog eens! 2 plasjes op een dag. Feest.
Beter kan niet. Dacht ik.
Maar dat kon dus wel.

Want nadat er vanavond wat kleine windjes loskwamen besloten we haar er nog maar eens op te zetten. Daar zat ze dan. Ons kleine grote meisje. Handjes ineengevouwen. Netjes gehurkt. Heel fanatiek te duwen.
En DUBBELE EUFORIE. Binnen de minuut lagen er gewoon 2 heuse drolletjes in de pot.

Ik deed van blijdschap een dansje. En overwoog of ik de drolletjes zou fotograferen.
Olief keek me eens sceptisch aan. "mn moeder draait door, ik weet het zeker". En ik besloot. A small drol for her, but a big step for the mum. Get yourself together Astrid.

Waarna we het drolletje samen, ongefotografeerd, door de wc spoelden.
En nee. Ik heb hem niet uitgezwaaid. Zover ga ik zelfs niet…
 

18 thoughts on “O op de Po

  1. Godverdikkie! Dit is niet te geloven!
    Ik ben flabbergasted!
    Dat kind van jou? Doet het op de po?
    O op de po?
    En T dan?

    oh mijn god.

  2. Ja. Ik wil je niet teleurstellen. Maar dat deed Bente ook toen ze zo klein was.
    En vervolgens vertikte ze het allemaal.
    Gisteren begon ik weer: aantal plasjes op de wc, 3 keer een natte broek. Maar ze vond het héél vies dus ik zette door vandaag.
    En vandaag was ze de hele dag droog!

    Ik ben dus ook zo trots als een pauw. En Timme staat er inderdaad bij, en kijkt ernaar. Ik hoop zó dat het ook op hem afvonkt, die zindelijkheid. Heb ik er straks toch maar één in plaats van 3 in de luiers?!

  3. @prutsen: ach ja, tis nog maar de eerste dag. We zien wel of ze het volhoudt.
    @Miek: we kijken wel hoe het gaat. Op zich kan het vanaf nu wel. Ik was zelf met 2 jaar dag en nacht zindelijk dus wie weet lijkt ze daarin dan eindelijk eens op mij… Sowieso worden kinderen hier vroeger gestimuleerd, omdat ze als ze 2,5 zijn naar school gaan en dan zindelijk moeten zijn. Op het kdv staan ook al potjes enzo.

  4. Is dat raar…poepjes uitzwaaien?

    Mijn zoontje van 3 roept standaard al zwaaiend “dag poepie, tot de volfende keer”.
    Dat zal ik dan toch wel in het hele “joehoe, wat ben ik blij als je een plasje of poepje in het potje of wc hebt gedaan-proces” een keer geroepen hebben dan.

  5. Mieters, wat snel! En jij met 2 al fulltime zindelijk? Das ook een record volgens mij. Mag je blij mee zijn, heb je straks alleen maar meer euri’s over om Olivia in mooie kleedjes te steken!

  6. A small drol for O. Ik lig in een deuk, echt waar!
    Ik was ook vroeg zindelijk en manlief ook. We zijn nu over op Bamboo luiers en hopen ook Mister T. snel zindelijk te hebben.
    En dat mijn aanstaande schoondochter nu al met de zindelijkheidstraining bezig is, doet mij deugd.

  7. Hmm, beter! Dat jij zo vroeg zindelijk was. En dat het bij jullie zo gestimuleert wordt. Da’s wel veel beter:)

    Ik hoop voor je hoor, dat ze het echt zomaar oppikt! Echt fijn.

  8. ben benieuwd of nova ooit weer op die pot wil 😉 ze heeft twee dagen overdag elke keer op de pot geplast. en daarna had ze er ineens geen zin meer in, haha.

  9. woooooww! vetcool die olief! gewoon relaí opbouwen en de pampers kunnen de deur uit…beter dan de stress die ik had..met de kleuterschool voor de deur moesten we nog even hard trainen….zindelijk (3 jaar en 7 maanden) …..check…..speen weg snachts (4 jaar en 1 maand)…..check…

Geef een reactie

