Hoe brekende toetjes kunnen leiden tot beroepsdeformatie

Pavlovconditioning_2 Ach ja. Ik ben nou eenmaal pedagoog. En ja. Ik heb een kind de mooiste liefste en meest intelligente dochter op aarde.

Dus ja. Ik kijk naar haar. En dan zie ik ineens pedagogendingen. Assimilatie. Of juist accomodatie. Motorische competenties. Dat soort shit. Tis niet tegen te houden. Ik achtervolg haar derhalve ook de godganse dag met een camera. Om al die dingen vast te leggen.
Ik weet het. Dat klinkt ongetwijfeld verschrikkelijk irritant. En dat klopt. Soms ben ik gewoon een hele irritante pedagoog. Pedagogen en juffen zijn volgens mij de ergste moeders.

(Off topic…persoonlijk vind ik het wel bij lange niet zo irritant als de term naughty chair… Niks tegen het concept, maar Olief gaat er NIET OP. Op een naughty chair. die zetten we gewoon even in de kelder)

Goed, ik wijk af.
Beroepsdeformatie dus. En sinds kort kan ik weer iets toevoegen. In de categorie "leren".

Want Olief vertoont een schoolvoorbeeld van klassieke conditionering. Van aangeleerd gedrag. Zoals Pavlov dat al aantoonde.

Olivia zit aan de tafel en ik loop naar de keuken.Petitsuisse
Waar ik de koelkast open.
En de "petit-suisskes" pak.

Ik breek er 1 af.

Krak.

En dan komt nu de respons op deze stimulus. Oftewel, de reactie van Olief op dit geluidje.

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA MAMAAAAAAA!!! (extatisch juigende Olief die aan de tafel al met haar lepel begint te zwaaien)

Ik zeg het.
Een schoolvoorbeeld van klassieke conditionering.

Ik denk dat we de boeken ingaan. Met het petit-suisse effect.

28 thoughts on “Hoe brekende toetjes kunnen leiden tot beroepsdeformatie

  1. Haha, beroepsdeformatie, daar heb ik ook wel eens last van. En volgens Manlief zouden psychologen de ergsten zijn ;-). Hier geen pavlov effect met petit-suissekes, maar wel met petit-gervaiskes.
    (ben benieuwd of deze reactie weer 2x gaat verschijnen)

  2. Haha, beroepsdeformatie, daar heb ik ook wel eens last van. En volgens Manlief zouden psychologen de ergsten zijn ;-). Hier geen pavlov effect met petit-suissekes, maar wel met petit-gervaiskes.
    (ben benieuwd of deze reactie weer 2x gaat verschijnen)

  3. Hahaha! Ohja. Heel herkenbaar.
    Als Tijl gewoon naar me kijkt, loopt het water ‘m al in de mond.

    Dat maak ik nou eenmaal los bij mannen….

  4. Goh. Is dat een heel herkenbare ontwikkeling bij kinderen dan? Ik heb er zélf vooral veel last van; als ik aan een hamburger denk. Of aan zo’n ernorme magnum…Heeft vast níets te maken met mijn hongerdieetje…

  5. Jaja van die beroepsdeformatie heb ik ook wel eens last.
    🙂

    En die Petit Suisses? Heten die echt zo? Negerzoenen mag niet meer. Jodenkoeken wel. En kleine Zwitsertjes ook dus.
    Nou zeg.Wel leuk dat O. die Zwitsertjes zo lekker vind. Goede smaak zou ik zeggen

  6. Toch blijft het leuk hè om de theorieën die je ooit leerde in praktijk te zien! Wat dat betreft wordt je van kinderen alleen maar een betere pedagoog/psycholoog!

  7. jaaaahh lekker met kristalsuiker mmmmm dochter van 11j en ik bouwjaar 1969 vinden dit echt super lekker!!
    groetjes Jezebelle uit vlaanderen

  8. Ik werk ook met kinderen. En ben eigenlijk altijd zo blij met die van mij…dat ie wel luistert/zich gedraagt/vriendelijk is… Haha, trotse mama.

  9. wat ìs ‘t? ik denk, kaaskwarkerig, maar dat zal toch niet?

    en dokters (doktoren? nee… toch?) zijn de ergste patiënten. enz. logisch. mijn *kuch* beroepsdeformatie gaat zover dat ik mezelf wel ’s mama noem bij een ander kindje ; )

  10. JAAAAAAAAAAAAAAAAAA AASSSSSSSSSSSTRID!

    Doe mij ook zo’n ‘petit-suisske’. Want ik vind de yoghurt en aanverwante dingen hier niet zo lekker…

  11. Wij roepen altijd “Danooooontje Powerrrrrrr”, met die irritante r. En we ballen onze vuisten. Stoppen ook het lege bakje in onze mouw. Wel eerst goed schoonlikken hè.
    Ook als we de nepperds eten. Die goedkope wannabees, weet je wel?

  12. @Prutsen: ik vraag me altijd af wat het verschil nu is want op de suisse staat ook gervais? En ja… je valt alweer in herhaling, haha. Zo gek.
    @Susy: aha. AHA. Dus als, eh, Bassie en Adriaan naar jou kijken ook??
    @Miek: haha, heerlijk. Ik zie het bekkie van Timme wel voor me nu.
    @Carolin: tis een gebruikelijke ontwikkeling in de categorie “leren”. Waarbij je je natuurlijk kunt afvragen in hoeveren conditioneren echt leren is…
    @Nicoleke: 🙂
    @Ellen: haha. Jaja, kleine zwitsertjes zijn hier nog altijd geen probleem. Over negerzoenen schreef ik trouwens idd ook al eens. Hoe heten die nu ook alweer? Gewoon zoenen dacht ik. Tsja.
    @Nicole: ja dat is echt zo. Ik vertel alles zo vaak aan mijn studenten, maar sommige dingen vallen nog zoveel beter op hun plek nu ik O heb.
    @Jezebelle: ik, bouwjaar 76, vind ze persoonlijk dus heel vies. haha. Misschien dat dat bouwjaar daar wel iets mee te maken heeft 🙂
    @Von: ja, heb ik ook. Man, de lat ligt hoog bij ons. Zucht. Gelukkig hebben we voorbeeldige kinderen…
    @Inge, aka mama: ‘tzal toch wel. Tis pure platte kaas, oftewel een kwarkje. En dat lepelt ze dus zo op. En ik vind het zelf dus heel vies. haha.
    @Nienuh: ik moet dringend het woord toetje gaan aanleren aan mijn half-hollandse dochter. Tis zo hollands, en past zo goed bij wat het is!
    @Cisca: tis hier toch ook niet zo lekker als in NL. Vind ik… O daarentegen vind het wel prima. Maareh. Die melkboer van jou, kan die niet eens wat goeie dingen importeren??
    @Toetje: :)))
    @Yvon: WAAROM? Waarom? Ik word altijd zo gek van dat papiertje. Maar jij dus niet. Eet je het op???
    @Soes: Haha, ik zie jullie al voor me, aan tafel. Maar het gekke is. Ik herinner me wel het irritante stemmetje. Maar niet het “in de mouw steken”?

  13. Hier ’n psycholoog die ’n kind heeft gemaakt met ’n orthopedagoog. Ik zweer het je: geen. strak. plan.
    En naughty chair is ’t meest irritante ding dat is blijven hangen van Juffrouw Jo. Als mensen ’s onthielden dat ze CONSEQUENT moeten zijn, dan had ik ’t niet zo druk!

    En Mister T. begint altijd heel enthousiast in de handjes te klappen als het piepje van de magnetron gaat: ETEN!!

  14. @Joel: mensen hebben nou eenmaal de neiging de manier van straffen wel heel consequent in hun brein op te slaan. Zucht. Als Jo nou eens heel consequent positief zou gaan bekrachtigen ga ik keihard juichen. Echt.
    @Louise: ja dus. Ja. En voor uitleg van ps: zie ergens hierboven bij mijn antwoorden…

  15. Kun je mijn zoontje niet komen pavloven/conditioneren?? Die is me een partij lastig deze week!!! Pffff. een aangezien hij niet/slecht eet, helaas geen petit suiske voor hem! Of is dat pedagogisch niet verantwoord: chanteren? 😉

  16. @Anouk: haha, stuur m maar door hoor. Wat betreft dat eten, dan ben ik nogal van de ouderwetse methode. Bordje bewaren. Als ie honger krijgt gewoon weer dat bord voorschotelen. En zelf veel naar m kijken als ie slaapt. Omdat ie dan sowieso zo lief is en dan weet je dat weer even… 🙂

  17. Hahaha!! Wat schattig! Vanuit de petit-suisse zo conditioneren dat ze tegen alles zo enthousiast “JAAAAAA MAMAAAAA” gaat roepen 😉

  18. Complimentje voor de cartoon die je erbij hebt gezocht. Deze onderwijskundigfe heeft hem doorgestuurd aan al haar orthopedagogische en andragogische vriendjes. Very funny!!!

  19. @kwan: working on it… 🙂
    @Ri: ik vond hem per ongeluk eigenlijk maar vond hem ook wel sterk. En hij is hier dus ook naar de vakgroep doorgemaild!

  20. Die Zwitsertjes kende ik nog niet; we kennen hier sinds de laatste vakantie wel de ‘kaasijsjes’. Van die lachende Vaches in een driehoekje. En omdat die koud zijn en in een verpakking zitten, konden we ’t meisje zonder probleem vertellen dat het een kaasijsje was. En Hollands als ze is, vrat ze die dingen dus gewoon op. Als ware het echte ijsjes.

    Maar ik ben het met je eens: juffen en pedagogen zijn echt irritante moeders. 😉 Daarom ben ik ook uit het (muziek-)onderwijs gestapt. Nog voordat ’t meisje geconcipieerd werd ;-).

Geef een reactie

