het proces van het zindelijk worden in de nacht…

…verloopt vlotjes.

Zou ik zo zeggen.

Iets TE vlotjes.

Zo vond ik mijzelf vannacht om 3.30u terug in de kamer van Olief. Die in tranen was. Want ze moest kaka doen. Good old poepen dus, maar aangezien dat hier in België een hele andere betekenis heeft houden we het maar bij kaka doen. Ik integreer zo gemakkelijk mensen. Goed. Poep dus, op een heel onchristelijk (on-gris-te-luk, gaarne met zachte G) tijdstip.

Erg overtuigend was mijn "ga maar gewoon lekker verder slapen meisje…" en "het mag ook in je luier hoor, als het nog donker is…" blijkbaar niet.

Dus vond ik mijzelf enkele minuten en een gestoten kleine teen later weer terug in haar kamer. Nu mét het potje.

Ik kan u zeggen. Het is bijzonder. Zo midden in de nacht. Klein lampje aan. Met je bijna 2 jarige dochter. Koude vloer. Hema-potje. Klein warm lijfje dat een beetje tegen je aan gaat hangen. Diepe gaap. Stinkwindjes. En jawel. Potje vol. Bravo. Goed gedaan. Flinke meid. Huppetee, bed weer in. Slapen.

Maar wat mij betreft wordt er vanaf nu weer gewoon overdag gescheten.

24 thoughts on “het proces van het zindelijk worden in de nacht…

  1. Wij hebben Belgische vrienden en die kwamen altijd bij mijn ouders met hun kinderen bijna elk weekend en hun jongste had op de kleuterschool gezegd Juf ik moet poepen. De juf was not amused….
    Ma moest op school komen …
    Hahhaha we hebben er later smakelijk om kunnen lachen en nog steeds het is inmiddels 15 jaar geleden…

  2. Haha…en dat was IK dus weer. Geen idee wat poepen in Belgium nou precies betekent, even googlen dan maar. Kom ik op gekke sites zoals: Gratis poepen? En : Lekker poepen met jonge meiden….

    ?????

    Nee ik ben niet blond, maar het duurde toch wel even:)

  3. Joh, ’s nachts al zindelijk. Kom Nova eens uitleggen hoe dat werkt. Overdag heeft ze er eigenlijk al geen zin in . (nou ja, de ene dag doet ze netjes alles op het potje of in de ‘cee’ maar daags erna kan ze goed alles in de luier doen

  4. Ja hoor! Zijn Belgische kakkers gewoon sneller met zindelijk worden?

    Zeg, doe eens je gebruiksaanwijzing! Ik heb nog 3 dagen totdat ’t meisje 2 wordt, en een zindelijkheidspoging zou fijn zijn.

  5. @bijna allen: Geen stress mensen, “gene paniek…”

    In België gaan kinderen als ze 2,5 zijn naar school. En potje wordt hier goed gestimuleerd, ook op het kdv. Maar volledig zindelijk is ze nog niet hoor. Zo heb ik vanochtend nog haar kleren moeten verschonen. Hoort erbij.

    Wat helpt: op vaste momenten op het potje zetten. Bv na het ontbijt, vlak voor het middagdutje, na het dutje, enz.
    Verder goed kijken naar signalen van je kind. Wiebelen, e.d.

    En als je tijd hebt lekker laten rondlopen in een broekje zonder luier.

    En verder, tsja. Zijn ze in België nou echt sneller. Eigenlijk is de generatie jaren 70 kinderen bijna allemaal rond hun 2e jaar zindelijk geworden. Maarja, toen werkten vaak niet beide ouders, dus meer tijd thuis met kids. Enz. Uit onderzoek blijkt dat de meeste kinderen tegenwoordig rond 3 of 3,5 zindelijk worden.
    Maar normaalgesproken zijn veel kinderen er rond hun 2e wel klaar voor.
    Zoals altijd: er zijn veel uitzonderingen. Voelen dat je moet plassen is een verbinding in de hersenen die zich langzaam ontwikkeld. Bij de een dus later dan bij de ander.

    Einde van mijn beroepsmatige praatje.
    En dan ga ik nu mijn pompoen snijden. In het kader van een creatieve uitspatting.

  6. Knap hoor, Olief, nu al zindelijk aan het worden! En ja, As, het leven van een moeder… alhoewel, mijn 2 mannetjes waren hoefden ’s nachts nooit, die waren eerder ’s nachts dan overdag zindelijk, dus eigenlijk kan ik daar helemaal niet over mee praten.

    En ik zal het onthouden voor als we nog een naar Belgie gaan, dat de kinderen daar niet per ongeluk zeggen dat ze moeten poepen…

  7. Laat ik beginnen met; Jeutje!!! Wat knap. Nog geen twee. Goed man.

    Duuk was nog net geen drie. En bij hem was het ook binnen een week dag en nacht voor elkaar.Hij hoeft alleen gelukkig nooit ’s nachts naar de wc. Hij kakt alleen overdag en zijn laatste plas doet hij in bad als de stop er nog niet in zit. Erg he….

  8. wonderlijk hoor. buurmeisje is vandaag ook spontaan de hele dag droog geweest- ze wordt in december twee. dus, ik na ons bad vanavond: timme, ga jij ook even een plas doen op het potje? timme: nee. ik: weet je wel dat zinzy vandaag Alle plasjes en hoopjes op het potje heeft gedaan? knap hè? timme: ja, klappen. hoe-aaaaa, zizzy! ik:jaaa, hoera! knap hoor zinzy! ga jij het ook even proberen nu? timme: nee. uitgeluld was ik.

  9. Haha! Nouja, dat je er aan dénkt om te poepen als je lekker in je nestje ligt zeg!

    Sterre, 4 jaar en 2 maanden, is overdag al sinds 2 en een half jaar zindelijk, maar ’s nachts nog niet. Mevrouw van het CB vertelde me dat het iets hormonaals is. Ze moet er echt aan toe zijn. Vind het prima. Heb ook weleens gelezen over Marokkaanse (?) moeders die hun kinderen ook vroeg zindelijk willen laten worden en zetten het kind vaak op het potje. Zijn ze dan écht zindelijk, of is dat alleen omdat ze regelmatig op ’t potje zitten? Lastig hoor. Ik denk toch echt dat het vanzelf gaat, en op een gegeven moment hebben ze wat meer stimulans nodig.

    Olief is in ieder geval wel heel stoer met haar nachtelijke poeppartijen. Ga je ook uitleggen wat poepen in het Belgisch betekent? Het zou toch niet iets vies zijn????

  10. @Sanneke: gewoon laten zeggen, want ze weten wel dat “hollanders” iets anders bedoelen hoor. En anders knijpen ze hier ook gewoon even de ogen toe, net als bij dat koninklijke plasje laatste. hihi.
    @Von: thanks for the mental picture, haha. Zie hem al zitten. Lekker jong. Gelukkig doet ie m voor je het bad vult, toch…
    @Miek: haha. Moest echt zo hard lachen. Die Timme, lekker ventje toch. Komt vanzelf wel!
    @Mimi: veel kinderen hebben dat hoor. Maar heeft meestal ook veel te maken met hoe diep ze slapen. En dat ze er dan dus gewoon niet wakker van worden. Verder ritme, op een gegeven moment heeft je lijf ’s nachts niet meer die behoefte zeg maar. Of toch minder. Maar als ik die nachtluiers van Olief bekijk stroomt zij ‘snachts voorlopig juist nog leeg… haha

    En dat poepen mensen. ZIE ELLEN hierboven.
    Als je in belgië poept is het inderdaad de vereniging tussen man en vrouw. Jaja. Bedenk je dat dus maar als je tijdens je weekendje brugge, antwerpen, gent of whatever dringend moet. Je kunt dan zomaar een heel raar voorstel aan iemand doen… “kan ik bij u ergens…”

  11. Wat ontzettend schattig!

    (zegt iemand die geen kinderen heeft en het dus nog leuk vindt als kindjes midden in de nacht hun kaka moeten doen)

  12. hahahahaha, wat grappig zijn die cultuurverschillen toch.
    @ellen: ik had je gezicht wel eens willen zien toen het resultaat van je google-actie op je scherm verscheen.
    Maar vooral bravo voor Olief! Heel knap van haar (al moet je er dan voor uit je bed 😉

Geef een reactie

