Hoe het kleine meisje in een krentenbrood transformeerde

Polkahert Ach ende wee. ACH ENDE WEE.
Hier start mijn geweeklaag. Ja.
In een ongekend moment van rust, want ons krentenbroodje… formerly known as Olivia, slaapt. Al 1,5u.
En dat is sinds afgelopen dinsdag een unicum. U begrijpt, we weten van gekkigheid niet wat we moeten doen in deze oase van rust.

Goed. Geweeklaag. Want dinsdag haalde ik dus een klein koortsig meisje op. Met her en der een vlekje. Wat goede hoop gaf. "wie weet valt het wel mee". Naiëf, ik weet het. Maar een mens mag hopen, toch.

woensdagochtend waren wij, haar ouders, al enigzins geradbraakt na een nacht zonder rust. En met veel koorts. Waarna wij woensdagmiddag gezellig met polkalivia naar de kinderorthopeed mochten. Voor een nieuw gipsje.

Teleurstelling 1: onder het oude gips kwam niet alleen een verbluffend interessante geur vandaan, maar zagen wij ook wat wij al vreesden. Waterpokjes.

Teleurstelling 2: ze hadden geen roze gips. Naja. GEEN ROZE. Wel het ontstellend fascinerende ranzig-donkerblauw, poepgroen en zwart. Nou vraag ik je. Volgens mij is er geld te verdienen aan het ontwerpen van gips in betere kleuren. Maar gelukkig, de gipspoli-mevrouw zag mijn teleurgestelde blik met opwellende tranen. En toverde, walhalla, een pakje paars tevoorschijn.
58704815  En aangezien paars het nieuwe roze is en daarenboven ook nog eens DE kleur van pappa’s favoriete voetbladclub waren we het er snel over eens. Paars it is.

Kijk toch eens, hoe schattig, zo’n klein paars beentje. En jawel, slechts onder de knie. Dank u dr. De Ridder voor het inzien dat het gips-tot-in-de-lies overbodig was.
Ze moet er nog 3 weken in.

VERVOLG VAN ACH-EnDE-WEE.
Olief werd ondertussen eigenlijk steeds zieker. En de nachten werden ondraaglijk. We hoorden alleen nog gehuil en gekrab. Olief veranderde dus in razend tempo in een krentenbrood. Echt, je kunt het zo gek niet bedenken, die waterpokken zitten er. Behalve dan haar linkervoet. Dat is echt de enige pokvrije plek.
Bovendien konden wij elkaar nauwelijks nog vinden, door de witte wolk talkpoeder die zich in razend tempo door ons huis leek te verspreiden.

Duizenden tips en medelevenwensen stroomden hier in de tussentijd binnen. Waarvoor mijn dank. ECHT HEEL LIEF. De tips gingen meestal over badjes. Die de jeuk kunnen doen verminderen. Maar hoe badder je een 2-jarige met een gipsen been?
Nou, na 2 koorts- en jeuknachten en de constatering dat we alledrie niet zouden misstaan als figuranten in de film ghost besloten we dat dat stomme gips ons niks meer kon schelen.

Olief wordt nu 2 keer per dag gebadderd, waarbij een van ons het in-een-plastic-zak-gestoken-been hoog tracht te houden. Ondertussen moet de ander met een militaire precisie en snelheid Olief in bad zien te houden, aangezien ze vecht als een tijger om er vooral NIET in te hoeven.
Maar nà dat badje. Mensen.

Dan keert de rust weer hier in huis. Het talkpoeder kan langzaam dalen. De plastic zak in de vuilnisbak. Het badwater spoelt weg. En ons lieve kleine krentenbroodje is even jeukvrij.
Zoals nu dus. Nu slaapt ze zelfs.

Ik heb even gegoogeld. 10 tot 12 dagen kun je waterpokken hebben. Vijf dagen achter de rug… 7 to go.

23 thoughts on “Hoe het kleine meisje in een krentenbrood transformeerde

  1. sterkte nog… Bij Nova waren de eerste 4-5 dagen het ergst…daarna ging het ook wat beter met slapen en zo.. hoop dat jullie t ergste ook gehad hebben.

  2. Ahhh, ze is echt superzielig. Dubbelzielig. Met haar (wel echt schattige) gipsbeentje ook nog!
    Dat spul he, kruitvat had het. Hier. Als ik het maandag stuur, heb je het dinsdag? Die pokken drogen er namelijk ook heel mooi van in. En snel. En littekenloos. Wil het best doen… Twit maar als je wilt dat ik het stuur.

    Bij Duukster was het ook zo erg. Die had ze ook in z’n ogen, IN z’n piemeltje, in z’n mond…. pfff, was een drama.

  3. @Joeltje: die grapjes maken we binnenkort wel weer dan. Over vrouwen die brievenbussen leegroven enzo. Sjee. Is ze al opgepakt?
    @Anita: ik hoop het ook echt!
    @Von: lief van je!! Kijk even aan hoe het morgen gaat, anders laat ik je zeker iets weten.

  4. wat zielig allemaal. En die waterpokken, wat erg. Alles tegelijk. Zal je altijd zien. T had het bij 6 mnd. Had toch wel een voordeel: wist nog niet wat jeuk was en kon motorisch gezien het signaal jeuk met krabben ook nog niet leggen…. Heel veel sterkte en verwen O maar veel. En jullie zelf ook;-)
    x B

  5. Poxyclin is werkelijk superspul! Mijn dochters kregen na elkaar de waterpokken en de jongste was toen slechts 6 mnd. Het is een soort schuim wat verkoelend en daardoor jeukverminderend werkt en daarnaast zorgt het dat de pokjes sneller indrogen en heeft het een verzorgende (litteken remmende werking). Geur is ook niet vervelend en het neemt lekker snel op (trekt snel in).

  6. Wíe die combinatie waterpokken/gipsen been heeft bedacht verdient zeker geen nobelprijs. Moet gewoon 100x erger zijn dan de combi ziek/moeder zijn.
    Ik heb trouwens geen verstand van waterpokken, want ze hebben het hier dus nog niet gehad, maar is het noodzakelijk om in een badje (met zemelen?) te gaan liggen of kun je je kind ook met dat badwater wassen? Of helpt het dan niet?
    Rest mij niets anders dan Olivia veel beterschap te wensen!

  7. Hoi As,

    Wat een pech heeft Olivia zeg!! Toen mijn arm in het gips zat heb ik in het ziekenhuis een speciale zak gekocht met een rubberen ring, daarmee kon ik gewoon douchen. Misschien verkopen ze dat bij jullie ook wel (bij de apotheek)?
    Hopelijk is ze snel van de ergste jeuk af!!
    groetjes Susanne

  8. Damn.
    Wat zou ik nu niet in jouw schoenen willen staan. En niet in die van Olief!
    Ach ende wee.
    Dat is het juiste gezegde.

    Beterschap, voor de whole family!

  9. o meis ik hoop zo dat jullie nu even mazzel mogen hebben en dat het sneller over is!!! nog heel veel sterkte voor ’t kleine stoertje en voor jullie!

  10. OMG ze krijgt echt alles tegelijk. Veel beterschap! Wel schattig trouwens dat paarse beentje. Maar in combi met wp iets minder natuurlijk…

  11. he as,

    als de pokjes indrogen wordt de jeuk ook meteen minder, idd na een dag of 5 moet het echt minder worden..

    sterkte!

  12. gut o gut, hoe is het nu met oliefje??
    Calendulan creme schijnt ook te verzachten.
    Niet dat ik ervaring heb want mijn kids waren beide bedeeld met 6 tot 10 pokjes verdeeld over het hele lijf tijdens de waterpokfase maar dat wil je vas niet horen!

  13. Wat ontzettend sneu. En niet alleen voor dat arme Oliefje, ook voor jou, zwanger en met een wankel bekken. Kon je dit er wel bij gebruiken. Inmiddels zijn er weer een paar dage voorbij, is het al wat beter?

  14. Heeel veel sterkte en beterschap ermee! Ik weet nog dat ik vroeger sokken om mijn handen kreeg zodat ik niet alles open zou krabben. Het heeft niet 100% geholpen, ik heb nog een klein litteken op mijn wenkbrauw ^^

  15. Kwam via een aantal omzwervingen op je site terecht en bleef hangen wegens dochter van 2, polkadot, lieveheersbeestjes en je verdrietige verhaaltje. Pokken onder het gips, afschuwelijk! Hier hielpen vlokken tegen de pokken, havermout in bad. Maar goed, da’s dus in bad ja. Onhandig. Veel sterkte en ik kom graag nog eens lezen dat het beter gaat. Groetjes Maaike

Geef een reactie

