En dan zou je het liefst door de vloer van de collegezaal zakken…

Voor wie het nog niet door had, gezien alle ziekte- en gipsverhalen hier. In mijn buik groeit een baby. Een echte. Ja. Gelukkig wel een echte. Ik bedoel. Ik zou toch wel wat raar opkijken als ik in juni een babyborn zou baren zeg maar. Hoewel de halve babyborn uitzet hier wel terug te vinden is, weliswaar goed verstopt. Omdat deze stupide pop met bijbehorende lila en roze plastic assecoires de enige was die ik kon vinden die ook met Olief meekon in bad.

Maargoed. Baby dus. Ja. BABY.

Mijn studenten waren al weken onrustig. Aangaande deze baby in mijn buik. Want ze hadden gehoord dat ik ongeveer 2,5 jaar geleden, hoogzwanger van Olief, een studentenquizje had gedaan. Waarin ze het geslacht mochten raden. En de geboortedatum. Met schitterende prijzen.
"dat doet u nu toch wel weer…?"

Goed. Tijd voor actie dus. Ik flanste een heus tombola-waardig papier ineen. Schoof dat onder ons kopieerapparaat. En hopla. De quiz van 2010 was klaar. Wijs geworden door ervaringen van 2,5 jaar geleden, toen meerdere studenten zowel de datum als het geslacht goed hadden, voegde ik een extra feature toe. Studenten mogen ook naar de naam raden!
Radenmaar   

Uiteraard heb ik ze wel een handje geholpen. Want zo ben ik. Ik geef niet alleen retegoeide lessen, ik ben ook nog eens menselijk.

Ten eerste hebben ze toch het recht om te weten dat ik enkel dochters baar. Wat niet wegneemt dat ze mogen gokken op een jongen. Maar ik wilde hun winkansen toch wat verhogen met deze nuttige informatie.

Ten tweede gaf ik de uitgerekende datum aan. En legde ik iets uit over zwangerschapsduur. En de daaruit volgende conclusie dat er na 25 juni zeker een baby in onze wieg ligt. 

Tenslotte legde ik iets uit over mijn "smaak" in namen. Als in. Niet te exotisch. Leesbaar. Verstaanbaar in zowel het Frans als Nederlands.
En vooral… ik hou NIET van Engelse namen, vaak eindigend op de griekse y, die me doen denken aan marginale gezinnen die een bezoekje aan een welbekende hamburgergigant op zondagnamiddag zien als qualitytime met de familie.
Mijn excuses voor een ieder die dit leest met een in deze categorie passende naam. Maar voor mij geen Chelsey. Geen Rodney. Geen Lovely. En ook geen Destiny. In dezelfde categorie: geen Shania. Geen Kenji. Geen Dylan en geen Precious.

Nou, mijn lieve 2e jaars studenten lachten vrolijk met me mee om deze bonte verzameling namen die zijzelf ook echt niet zagen zitten. Want ja, mijn studenten blinken uit in een uitzonderlijk goede smaak.

En toen maakte ik een kapitale fout.

Ik noemde ook nog.. overmoedig geworden door dit grootse lachsalvo. De naam. Kimberly.

En daar zit er wel een van in het 2e jaar.

En dan mag u nu terug naar de titel van dit logje… 

37 thoughts on “En dan zou je het liefst door de vloer van de collegezaal zakken…

  1. Ja maar, Kobus heet dus eigenlijk ook Kimberly.
    En ja maar twee, begrijp ik nu dat je sowieso niet over de datum heen gaat? Want dat vind ik dus niet zo solidair he. Met vrouwen die nu al vermoeden dat ze gewoon weer veertien dagen over tijd gaan.

  2. Oei. Pijnlijk 🙂 Ben natuurlijk wel heel benieuwd naar dé naam.

    Je aversie tegen de y begrijp ik trouwens niet, die letter is juist zoooo stylish (kijk er zit zelfs een y *in* het woord stylish!) Misschien kun je echt uunycq zijn en iets met een apostrof doen? Of een extra h, da’s ook sjiek! Olivyah en J’aydonn?

  3. @Inge: ah graag!
    @Cisca: nee joh. Ik ben nl 11 juni uitgerekend. 11+14…. Oh maar wacht. Jij had wat moeite met rekenen toch? (denk nu aan dat leuke shirtje wat je laatst voor Kobus maakte…)
    @Von: haha. Jij grapjurk.
    @Vita: stylisch indeed ja. Die apostrof ga ik onthouden!

  4. Oei. Dat is inderdaad wel pijnlijk.

    Maar het idee is wel goed. Misschien moet ik dit ook voor mijn studenten doen. Om een beetje vriendjes te maken. Of niet, want mijn reputatie is na vorige week al een beetje naar de kl*ten.

    Heb trouwens op zoek naar nameninspiratie ook de studentennamen doorgekeken. Ik kwam een miepke tegen. Vond ik best zielig ;).

  5. @Nienuh: naar de vaantjes? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan? En studentennamen vallen bij mij vaak juist af. Omdat ik er dan al een associatie mee heb…

  6. O, wat naar. En niets zo gevoelig als je voornaam. Mijn dochter heeft pas opgebiecht dat ze heel veel last heeft gehad en nog (koninginnedag en 31 januari) van haar naam Bea. Had ze maar mijn voornaam, Astrid, gehad, daar zou ze blijer van zijn geworden. Geen quiz voor je lezers??

  7. Ai.
    Heb je het vervolgens doodgezwegen of heb je het op de hormonen gegooid (dat doe ik nml. de hele tijd. Bij alles).

    Mijn apie heet Timmy. Ook een Y. Maar misschien wel net effe andere categorie…

  8. Het zou niet meer dan fair zijn als ons Kimberly dit studiejaar met vlag en wimpel afsluit! 🙂 En jij je zonder meer houdt aan de door haar ingevulde quizlijst. Ga er maar aan staan.

    En toch, Kenji. Ik blijf hem briljant vinden. Ik bedoel, hoe kóm je erop? Verzin het maar eens. Het zou mij met de beste wil van de wereld niet lukken. Sinds wij kennis hebben gemaakt met Kenji (en de rest van de familie) schalt die naam hier geregeld door het huis. We noemen elkaar en de hond Kenji. Zo classy.

  9. Alain, Quentin, Nicolas, Arnoud, Benjamin, Elias, Mathèo, Noah, Nathan

    Anaïs, Julie, Adeline, Florence, Amélie, Sophie, Anouk, Aurélie, Léa

    Haha die Kimberly…krijgt ze een troostprijs?
    En eeh..wat vind je van deze:

    Apple Blythe Allison ( dochter van Gwyneth
    Paltrow & Chris Martin)

    Aquinnah Kathleen (dochter van Michael J Fox)
    Schuyler Frances (zoon van MIchael J Fox)

    Audio Science Clayton (zoon van Shannyn Sossamon)

    Dandelion (zoon van Keith Richards)

    Grier Hammond Henchy (dochter van Brooke Shields)

    Joda (zoon van Nick Heidfeld)

    Tallulah Belle (dochter van Demi Moore & Bruce Willis)

    PS Is dat stomme pakje nou nog steeds niet bij jullie aangekomen? Ben wel even heel blij dat ik er geen baby born spul in gestopt heb..hahaaaa

  10. Oops, da’s dus wel een beetje overmoedig hé. Niet handig. Hoe reageerde Kimberly?

    En krijgen we hier ook nog zo’n lijstje in te vullen? Mén, jij gaat dus gewoon nog eerder bevallen dan ik. Whaaa! En hoezo laten ze je niet overtijd lopen? Wat is dat toch met Belgenland? Zeker ook standaard bevallen met epiduraal hé? Stelletje watjes! 🙂

    Oh, en Kenji wordt het dus niet. Ook niet bij ons. En ook geen Shania. Echt niet. Bleegh.

  11. Oehhh dat hebben wij ook gehad. Wij zeiden vroegâh altijd (voor de grap hè! Voor de grap!) dat ons kind Jennifer of Shania of Kimberley ging heten. En toen gingen we een tijdje geleden uit eten met vrienden en zei mijn man heel sarcastisch ‘ja hahaha en we gaan haar Kimberley noemen.’ Hij kon meteen het puntje van zijn tong wel afbijten toen hij het zei (mede dankzij mijn schop onder tafel) want….hun dochter heet dus ook Kimberley…

  12. @astridvb: Ah, ja, dat je daar dan nu pas achterkomt hè. Astrid had inderdaad VEEL beter geweest. Quiz voor lezers, kzal er eens over nadenken.
    Linda: het laatste, haha. Gewoon doorlullen zeg maar… Maar dan wel met klotsende oksels.
    @Irène: Het gaat hem ook om die specifieke uitspraak hè. Ons Kezjike… Blijft briljant.
    @Ellen: pakje lag bij de douane! Zie je mail.
    @kikkertje: ohoh, zie Cisca! Ik ben de 11e uitgerekend. 11+14… En over de epidurale; jaloers?? 🙂
    @Oc: Ja vind ik ook prachtig. Alleen heb ik een Aurelie in mn hockeyteam. Leah neem ik meteen over. Soetkin moet ik eerst uittesten in Frankrijk.
    @Edje: haha, dat is gewoon NOG genanter.

  13. @Edje: das zowaar nóg erger.

    Ik ben helemaal voor Jeffrey, Wesley, Nomi/Noami. Allemaal van die werknamen en ja, dat zijn die marginale gezinnen die het BNP van een gemiddeld afrikaans land achterlaten bij de mac. Manlief en ik houden vaak wedstrijdjes wiens cliënten de ergste kampige naam heeft. Man staat sinds een week met STIP op één: een meisje genaamd Kizzy.
    TE. Erg.

  14. Hahaha, nu ben ik écht retenieuwsgierig naar wat Kimberbley op dat lijstje gaat invullen….
    Enne, gaan we hier nu wat buikmateriaal te zien krijgen? Want volgens mij zit je al áárdig op de rit! Rekendereken….

  15. @Joeltje: haha. Ik heb dus, zonder grap, twee Kizzy’s onder mijn studenten.
    @Caroline: 22 weken ja. Buikmateriaal schiet er inderdaad een beetje bij in deze keer…

  16. ha!

    erg grappig! en herkenbaar (helaas..ik roep ook altijd voordat ik denk)..maareh ik had vorig jaar 2 vriendinnen in de klas, moeders waren ook al jaren beste vriendinnen en dus….Liz en Lizzy (echt waar en compleet met paardenstaart, laag make-up, skinnyjeans met uggs)

    oh ja ik gok 17 juni en Yara (met een knipoog naar papa)

  17. OMG. Dat is echt super genant. Maar ik denk dat ik de ergste naam in mijn klas heb gehad: Sonny-Boy. Ik meen dit. En ben heel benieuwd of ik nu iemand voor het hoofd stoot…
    Mag ik vragen wat je doceert? Pedagogiek?

  18. @Daan: haha, nu nog op zoek naar 2 moeders die hun zonen Sjon en Sjonnie hebben genoemd en de match is snel gemaakt!
    @Maaike: haha. Zalig. En ja. Pedagogiek. Of eigenlijk verschillende psycho-pedagogische vakken. Aan een lerarenopleiding.

  19. Whahahahaaa! Sorry, maar ik ben nogal van het leedvermaak =)
    Ik vind Valerie mooi. Of niet. Ik twijfel nog. Maar laatst dacht ik: ik wil nog een dochter! En dan noemen we d’r Valerie!

  20. @Mimi: Is ook mooi. Maar ik ben bevooroordeeld. Want ik heb een vriendin met een prachtige dochter. Juist; Valerie dus!

  21. En ojaoja! Ik heb ook nog zo’n genant momentje voor de klas gekend. Ok, het was een genant moment in front of een klas 6/7 jarigen, maar toch. En ik had het ook al verdrongen, maar ik zag hierboven een reactie over Sonny-Boy staan.
    Ik viel in in die klas, kende die kinderen allemaal niet en ging dus een plattegrondje maken met namen erin. Iedereen even langsgaan en ik kwam bij een jongetje, waarvan de ondeugendheid afdroop en vroeg naar zijn naam. Hij zei: Johnny Boy. En ik, niet-met-me-laten-sollen-houding: even serieus, wat is je échte naam?

    Ja.
    En dan krijg je dus 25 gillende kinderen die roepen ‘dat hij écht zo heet, hoor juf!!’

  22. O jee ik voel me helemaal niet aangesproken met mijn kinderen NYah Yoni en Kyla alledrie met een y dus en nee ik ga nooit naar de hamburgergigant en zie dat al helemaal niet als quality time maar verder ach ik voel me niet aangesproken hoor en de namen eindigen ook niet op y natuurlijk. 😉

  23. @mimi: en vanaf dat moment was je de juf van het jaar daar? hahaha
    @Ilse: naaa Ilse, die namen komen toch totaal niet overeen met mijn omschrijving? Ik moet de eerste mc-moeder nog tegenkomen die haar kinderen zo heeft genoemd! Dus zeker niet aangesproken voelen hoor!

  24. Zie je wel. Ik kan niet rekenen. Net zoals Cisca. Schrale troost.

    Maar jalours op zo’n epidurale? Nee zeg. Alsjeblieft. Voordat dat naaldje goed zit ben ik alláng geplopt. ’t Meisje ging in 4,5 uur. Deze keer ga ik dat record even verbreken. Zo heb ik me voorgenomen. *zal dat straks even vies tegenvallen*

    En qua namen: wat vind je van Jade Jannah Blue? Werd laatst geboren hier. En Jade dien je uit te spreken op z’n Hollands. (Had die vader dan met ‘Blue’ toch gehoopt op een meisje?!)

  25. Kimberly, ik had een vriendin die zo heette maar kreeg het nooit over mijn lippen. En als ze dan haar naam tegen vreemde zei had ik altijd zoiets ‘diegene krijgt nu visioenen over bierkratjes in de voortuin!’

    Olivia is overigens mijn meisjesnaam.. 😀 Voor als ik een dochter krijg bedoel ik dan he..

  26. Ohoh oh, ik ken er nog een paar van mijn oude werk;
    Joy Forever, Dartaniel, Lentefee, Genade, Bink (schijnt stoer te zijn, ik vind het niks), Sir Wensley, Zsa Zsa… En die bestaan allemaal echt he.
    En die Zsa Zsa heeft echt hele toffe stylishe ouders en is zelf ook heel leuk.

    En Duuk blijft natuurlijk de leukste naam. Klinkt alleen niet zo frans misschien.
    Duuk Willem heet ie voluit.
    (voor als ie straks op Nijenrode zit)

    Ik pastte vroeger op Xavier en Nathalie. Ook wel fransig.

  27. Jaël vind ik trouwens ook een mooie meisjesnaam.
    Yaël gaat ook maar tja die y he….

    Murielle, Fabienne, Floriane.

    Of kan Jiri wél jongens?

  28. Ik had Willemijn en Roosmarijn voor een meisje. Maar ja.. ik kreeg drie jongens. Maar Susanne vind ik ook lief klinken bij Olivia.

    En ik had hetzelfde kunnen doen, heel genant maar ook wel grappig!

  29. Haha, weet je, dat komt gewoon omdat je geen teller op je site hebt staan. Want dan had ik tenminste je datum geweten. 🙂

    Maar, maar, ik dacht dust dat je eind juni uitgerekend was. En het is dus iets eerder…

  30. Oh oeps! 🙂 Mijn moeder was ook op 10 juni uitgerekend van mij. Ik werd de 25ste geboren. Ik was op 14 juni uitegerekend van Neeltje. Ze werd de 25ste geboren. Echt, de 25ste, een mooie dag om geboren te worden.

Geef een reactie

