"jij moet naar de dokter…"

Dus ik ben juffenjuf. Want ik geef psycho-pedagogische vakken aan een lerarenopleiding. En deze week staat in het teken van stagebegeleiding.
Ik bezoek 12 studenten die lesgeven aan kleuters.

Hiervoor wurm ik mij in te warme lokalen op te kleine stoeltjes. Mijn buik wordt ongevraagd betast door minstens 50 plakkerige kleuterhandjes. Geïntrigeerd kijken ze, ongegeneerd voelen ze eraan. En vragen ze.
Hoe heet jij, wat doe jij hier, wie ben jij, hoe oud ben jij, schrijf jij mij een brief, waar woon jij, hoe heet jouw baby, waar is jouw moeder?

En dan tilt een 3 jarig meisje mijn shirt op. Een klein beetje. Ze kijkt er wat moeilijk bij. Waar komt jouw baby eruit? Waar is de deur?

Ik hartje kleuters. Echt. Het spontane. Zo open. Egocentrisch maar op zo’n ongelooflijk mooie en pure manier. "juf kijk eens hoe mooi ik ben…"
Ongegeneerd.
Wat jammer dat wij dat verliezen. Nouja. Niet dat ik nu hoop dat iedereen op straat mn shirt gaat optillen. ‘op zoek naar de deur’.

Een meisje had duidelijk nog weinig ervaring met baby’s in buiken.
Bezorgd keek ze me aan.

"Jij hebt een hele dikke buik".
"Ik denk dat je snel naar de dokter moet… want dat is niet goed hoor."

Ik denk dat ik dat maar eens doe. Dokter, moet u nu eens kijken. Ik heb ineens zo’n dikke buik. Wat denkt u dat het is. 🙂

21 thoughts on “"jij moet naar de dokter…"

  1. Nou! Bente’s juf is ook zo’n fantastische kleuterjuf die de hele dag geniet van die pure, spontane kindertjes. Helemaal geweldig. Bente kwam met een vlaggetje thuis. erop stond: “IK GELOOF dat er in mama’s buik een draak zit!”
    Ik denk dat we eens moeten babbelen, Bente en ik.
    (Ken je het boek ‘Wat zit er in je buik, mama?’ van Sam Lloyd? helemaal geweldig, aanrader voor nu, voor Olief!)

  2. Nja, nog leuker wordt het als er heel spontaan over thuissituaties wordt verteld. Een vriendin van me leverde haar kleuter af bij de juf, en die kleuter opende het gesprek met: ‘mijn mama heeft een touwtje tussen haar benen’. Daar stond mama dan. 🙂

  3. Ik vind het zo leuk als ik Kobus naar de opvang breng ´s morgens. Al de meisjes komen naar ons toerennen om Kobus te vertellen dat mama een baby in de buik heeft. En inderdaad ze willen ook graag allemaal even kijken. En ik draag meestal jurkjes. Dus dan weet je wel wat er gebeurt…

  4. O lekker man, die kleutertjes. Ik smelt d’r helemaal van.

    Vandaag heb ik echter weer ’s m’n DO NOT TOUCH t- shirt aangetrokken. Om voor ééns en voor altijd duidelijk te maken dat volwassenen vooral van m’n buik moeten AFblijven.

  5. Waar is de deur? Hahaha!
    Ja, nou, zat er maar een geinig luikje in hè.
    Waarvan je dan op de uitgerekende datum de sleutel kreeg.
    Dat je dan op het geboortekaartje zet:
    We hebben de sleutel!

    Weet je wel. Zoals nieuw huis.

    Ja enniewee, kleuters zijn geweldig.
    Ik heb er één in huis.

  6. Prachtig geschreven!
    En kleuters zijn inderdaad geweldig prachtig! 🙂

    Waar zit die deur trouwens? Ik maak me wel zorgen! Ga maar gauw naar de dokter 🙂

  7. Haha, bij het kinderdagverblijf kwam er van de week ook een peuter op me af, tikte op mijn buik en zei: Mijn mama heeft er ook zo een. Je moet er bij zijn denk ik ;).

    Papa kreeg van de week een compliment van Mads voor zijn “grote piemel” (gewoon thuis ;)) terwijl dochterlief van vrienden juist bij het kinderdagverblijf gemeld had dat haar vader een kleine piemel had. You have to love them :D.

  8. Briljant! En ja… Heel jammer dat je die puurheid als volwassene kwijtraakt. Maar miscchien maar goed ook… Anders kan je niet meer veilig over straat, gaat iedereen op zoek naar het deurtje ;-).

  9. Kleuters zijn geweldig. Ik ben zelf jaren lang kleuterjuf geweest en het was iedere dag weer genieten.

    Dit jaar doe ik voor het eerst groep 6. Ook fantantisch, maar mijn hart ligt bij de kleuters. Heerlijk, die eerlijkheid en wijze snoetjes.

  10. Heimwee. Ook jarenlang kleuterjuf geweest en sinds kort bovenbouw. Ik leer enorm veel bij, maar de heimwee blijft.
    Mooiste quote ever:”Juf, die meneer heeft een gat in zijn haar!” (over een kale man)

Geef een reactie

