de lampzak

Zaklamppinguin Ze is bang in het donker.

En steeds vaker werden wij 's nachts wakker van een paniekerige Olief. Huilend. En "IK ZIE NIKS…" uitroepend.
Half wakker, half slapend lag ze dan in bed. Stress in haar ogen.
Donker is gewoon heel eng als je 3 bent.

We zochten samen een zaklampje uit. Ze wilde graag de enigszins dommig voor zich uitstarende pinguin. Stralend huppelde ze de winkel uit en onderweg werd er al van alles beschenen. Op klaarlichte dag. "kijk, ik zie het lampje op deze prullenbak". "hey kijk, ik zie het lampje op de auto". "mama kijk eens, het lampje kan ook op de stoep schijnen".

De lampzak, zoals ze hem vanaf het begin per ongeluk noemde, wijkt sindsdien niet meer van haar zijde. En ik moet zeggen, het werkt als een tierelier. Ik hoor haar soms wakker worden. Maar ze roept niet meer. Ze begeleidt wel haar eigen handelingen. "ik vind het donker eng. ik doe mijn lampzak aan."

Goed. Successtory dus. Klaar. Zou je denken.

Vanochtend speelde ze met Julian in onze slaapkamer. Iets met dat hij de prins was en zij de prinses. Het moet bijzonder grappig zijn geweest, want Julian-mister-serious moest ervan schateren. Tis me wat met dat hele prinsen en prinsessengebeuren tegenwoordig. Gekheid. Niet te doen. 

Nagoed. Het werd ineens heel stil. Te stil. Bovendien bleek Olivia inmiddels in haar eigen slaapkamer te zijn. Zonder Julian.

Olief, waar is Julian?

"oh. Die heb ik onder de deken gelegd".

Oh My God.
Ik rende naar onze slaapkamer, waar ik een verdwaasde prins van onder mijn veel te grote dikke zware dekbed viste.
Ondertussen stond nieuwsgierig Aagje, ook wel bekend als de prinses, er direct naast. De kleine ramptoerist. Als er iets interessants gebeurt is ze er ineens als de kippen bij.
Ik probeerde uit te leggen dat dat echt niet kan, een baby onder de deken. Omdat hij er nog niet zelf onderuit kan komen. Bladiebladiebla.

"jamaar mama. Hij hoefde er toch ook niet onderuit. Want ik had hem de lampzak gegeven".

 

 

 

18 thoughts on “de lampzak

  1. ohhh ik snap dat je geschrokken bent, maar het is wel zo leif ook van d’r, d’r lampzak delen met d’r broertje en ‘m dan ook nog onder de deken leggen, zodat ‘ie er écht plezier van zou hebben ; )
    en dat praten erbij ’s nachts, wat een schatje ook =)
    fijn dat ’t zo goed werkt ook!
    (wij hebben een nachtlampje, zo’n ouderwetse, gepikt bij m’n schoonouders hahaha)

  2. Scheet! Prachtig, eigenlijk toch heel lief van ‘r.
    Hier ook een succes; zaklampjes van efteling met een sjabloontje ervoor, krijg je prachtige figuren op de muur. 🙂

  3. Ik vroeg me al af wanneer dat bang in het donker zou gaan komen…

    En tsja verder, het moet wel heel fijn zijn om een oudere zus te hebben, denk ik zo te kunnen merken hier thuis. Alleen je moet opletten dat die oudere zus je niet doodsmoort met liefde, in al dr enthousiasme…

  4. @inge: was gelukkig dichtbij dus geen grote schrik hoor. En inderdaad, het was vooral heel lief, haha. Zo’n lampje hebben wij hier ook, maar de zaklamp werk dus veel beter. Ik denk omdat ze die echt op haar kussen heeft liggen en zelf aan en uit kan doen.
    @Miek: oh, dat klinkt als een speciaal lampje. Tof!
    @Cisca: ja, kwam echt zo rond 3 opzetten hier. En dat smoren is ZO herkenbaar. Heb haar al regelmatig van een zo ongeveer platte juju moeten vissen omdat ze hem “gewoon een dikke knuffel gaf”…
    @Marielle: ik was dichtbij hoor, dus geen enorme schrik gelukkig. En die fratsen, tsja. Die zullen nog wel blijven volgen. Zolang ze zonder slechte bedoelingen gebeuren kan ik het wel hebben, haha. Blijven opletten dus.
    @Nic: ik snap nog steeds niet dat ze haar niet gecast hebben 🙂

  5. Oeh, oppassen geblazen. Zo hadden Jip en Nisse pasgeboren Neeltje ooit volkomen bedolven onder een bult met knuffels. Ik was niet bepaald snel toen (’t was in het niet kunnen lopen tijdperk) en schrok me wild toen ik haar zo op bed vond (ze hadden niet eens een lampzakje bij haar gelegd!). ’t Is gelukkig de enige keer geweest dat ze zoiets uithaalden.

  6. @Sanneke: oh kan het me helemaal voorstellen. Merk dat Olief echt niet kan inschatten wat wel en niet kan. Ze bedoelt het echt superlief.
    @Riet: yep. Tis echt peuterlogica. “ik vind dat heel leuk dus hij ook!”
    @Nic: eh. nou. ik vind Pia dus eigenlijk heel goed. In musicals. Maar weet niet hoe ze in de jury is eerlijk gezegd.
    @Louise: Tis maar goed dat ik niet echt overal bij kan zijn. Waarschijnlijk zou ik dan veel meer dingen weten die echt niet kunnen….
    @Irène: jaaaa, iemand die m ziet. Vond t zo onnozel om het er bij te zetten. “stralend-zaklamp”. Maar dank je, dank je. Het is opgemerkt!

  7. @Nic: je begrijpt dat ik je vanaf nu nooit meer aankijk. Pia. Mijn heldin. Jij Piabarbaar. En ik zal er maar niet bijzeggen dat ik dus op de academie voor musicaltheater van Frank Sanders heb gezeten hè. Nee. Beter van niet. En dat van de musical AIDA laat ik dan ook maar beter weg. Koop die dvd ook maar nooit. Dan zie je me niet. Kuch.

  8. Hoi Astrid, vanaf heden mis ik geen enkel van je logjes. Wat schrijf jij grappig! En wat een mooi stel kinderen heb jij, zo’n prachtige ogen allebei.

Geef een reactie

